Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Kary za  nielegalny cross-trade dla ukraińskich firm

PRAWO

Kary za  nielegalny cross-trade dla ukraińskich firm

Pisaliśmy już w najnowszym numerze Transport Managera i na łamach portalu www.transport-manager.pl, że 1 lipca Polska miała wprowadzić zaostrzone zasady dla poza unijnych przewoźników. Każda wykonywania przez nich operacja miała podlegać pod system śledzący SENT, by ułatwić walkę z nielegalnym kabotażem lub z nielegalnymi przerzutami. Ostatecznie plan ten został jednak odroczony, zasady nie zostały zaostrzone i jak na razie nie wiadomo kiedy może się to wydarzyć – donosi portal www.etransport.pl .


Data publikacji: 30.07.2024

Data aktualizacji: 30.07.2024

Podziel się:

zasady-realizacji-transportow-z-pomoca-humanitarna-na-ukraine

Tymczasem na drodze krajowej nr 50 pod Mińskiem Mazowieckim 23 lipca ITD zatrzymało  dwa zestawy, które stanowiły przykład nieprawidłowości, które miały zostać zlikwidowane za sprawą wprowadzenia obowiązku rejestracji w systemie SENT również zagranicznych ciężarówek. Były to bowiem pojazdy należące do ukraińskiej firmy transportowej, nielegalnie wykonujące wewnątrzunijny przerzut, prowadzący z Polski na Litwę. Ładunkiem była przy tym pasza kukurydziana, a kierowcy nie dysponowali żadnym dokumentem, który pozwalałaby im wykonywać tego typu transport.

Bez zezwoleń

Oba zestawy zostały skierowane na parking strzeżony. Jeśli przewoźnik chciał odjechać stamtąd z ładunkiem, musiał zorganizować dwa zezwolenia typu kr-3, pozwalające na wywóz towaru z Polski przez firmę z „kraju trzeciego”. Ponadto przewoźnik musiał wpłacić dwie kaucje na poczet przyszłej kary, łącznie wynoszące 24 tys. zł.

Oryginalna treść komunikatu WITD Radom:

„We wtorek (23 lipca), na drodze krajowej nr 50 w pobliżu Mińska Mazowieckiego, inspektorzy ITD prowadzili rutynowe kontrole pojazdów należących do zagranicznych przewoźników. Podczas działań zatrzymali m.in. dwa ciągniki siodłowe z podpiętymi naczepami. Zestawami, należącymi do tego samego przedsiębiorcy ukraińskiego, była przewożona pasza kukurydziana z Polski na Litwę. W tej sytuacji na wywóz lub wwóz ładunku z / do kraju innego niż kraj rejestracji pojazdu potrzebne jest zezwolenie kr-3. Kierowcy ciężarówek nie okazali takich dokumentów do kontroli. Funkcjonariusze ITD stwierdzili zatem wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy bez wymaganego zezwolenia kr-3”.

24 tys. zł kary dla ukraińskiego przewoźnika

Kontrole zakończyły się skierowaniem obu ukraińskich zestawów na wyznaczony parking strzeżony. Ciężarówki będą mogły odjechać z niego dopiero po okazaniu wymaganych zezwoleń i wpłaceniu 24 tys. zł kaucji na poczet przewidywanych kar pieniężnych. Wobec przewoźnika będą wszczęte postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym.

Wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego rzeczy bez wymaganego, ważnego zezwolenia to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym. Jednym z ustawowych i priorytetowych zadań Inspekcji Transportu Drogowego jest ochrona tego sektora gospodarki przed nieuczciwą konkurencją. ML

 

Źródło: www.etransport.pl

 

Fot. Pixabay

Zobacz również


Przeczytaj