PRAWO
Kiedy zostanie uruchomiony elektroniczny system kontroli zezwoleń dla zagranicznych przewoźników?
Do wczoraj (18 czerwca 2024 r.) miały powinny zakończyć się negocjacje Komisji Europejskiej i Ukrainy w sprawie umowy transportowej. Rządy, w tym Polska, zaproponowały 8 zmian do umowy. Już wiadomo, że ministrowie transportu nie przyjęli zmiany zakresu stosowania umowy, czyli do UE nadal mogą wjeżdżać ukraińskie ciężarówki na pusto, ale będzie kontrolowany cel ich wjazdu i przewoźnik będzie musiał złożyć konieczne wyjaśnienia.
Data publikacji: 19.06.2024
Data aktualizacji: 19.06.2024
Podziel się:

Opracowanie szczegółów technicznych zajmuje najwięcej czasu. Ukraina nie zgadza się na żadne zmiany, jej przedsiębiorcom odpowiada w zasadzie nieskrępowany dostęp do transportowego rynku UE. Tamtejsi przedsiębiorcy rozbudowują floty, w 2023 r. na Ukrainie zarejestrowano ponad 6 tys. nowych cywilnych ciężarówek i zapewne wielokrotność tej liczby używanych. Polska Straż Graniczna zauważyła duży wzrost liczby pojazdów o złym stanie technicznym i coraz częściej wydaje zakazu wjazdu do Polski.
Ministerstwo Infrastruktury planuje jednak wdrożyć komputerowy system kontroli zezwoleń i to w trybie bez uzgodnień międzyresortowych. Projekt trafi bezpośrednio pod obrady Rady Ministrów. Kontrola zezwoleń w systemie SENT miała ruszyć w lipcu. Jednak prace legislacyjne przedłużają się i bardziej prawdopodobny wydaje się termin objęcia systemem SENT zagranicznych przewoźników we wrześniu lub pod koniec roku. Będziemy pisali o tym szerzej w najbliższym numerze Transport Managera (TM 3/2024). SENT ma objąć na początek zezwolenia na kraje trzecie. W przyszłym roku system obejmie także kontrolę zezwoleń na kraje trzecie dla unijnych przewoźników.
Zagraniczny przewoźnik będzie miał obowiązek zarejestrować się w systemie i w ten sposób zezwolenie będzie „skasowane”. Początkowo ITD będzie miało dostęp do danych geolokalizacyjnych, czyli sprawdzi, jak pojazd poruszał się po drogach, o ile przewoźnik zarejestrował się w systemie. Bez geolokalizatora nie będzie możliwości kontroli. System przygotowywany jest przez Ministerstwo Finansów. Docelowo kontrola ma przebiegać zdalnie, podobnie jak w systemie e-Toll. Dane z SENT będą służyły do analizy ryzyka wobec przewoźników z krajów trzecich. KT
Źródło: www.pisil.pl
Fot. Pixabay
Zobacz również