Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Kiedy zostanie uruchomiony elektroniczny system kontroli zezwoleń dla zagranicznych przewoźników?

PRAWO

Kiedy zostanie uruchomiony elektroniczny system kontroli zezwoleń dla zagranicznych przewoźników?

Do wczoraj (18 czerwca 2024 r.) miały powinny zakończyć się negocjacje Komisji Europejskiej i Ukrainy w sprawie umowy transportowej. Rządy, w tym Polska, zaproponowały 8 zmian do umowy. Już wiadomo, że ministrowie transportu nie przyjęli zmiany zakresu stosowania umowy, czyli do UE nadal mogą wjeżdżać ukraińskie ciężarówki na pusto, ale będzie kontrolowany cel ich wjazdu i przewoźnik będzie musiał złożyć konieczne wyjaśnienia.


Data publikacji: 19.06.2024

Data aktualizacji: 19.06.2024

Podziel się:

Opracowanie szczegółów technicznych zajmuje najwięcej czasu. Ukraina nie zgadza się na żadne zmiany, jej przedsiębiorcom odpowiada w zasadzie nieskrępowany dostęp do transportowego rynku UE. Tamtejsi przedsiębiorcy rozbudowują floty, w 2023 r. na Ukrainie zarejestrowano ponad 6 tys. nowych cywilnych ciężarówek i zapewne wielokrotność tej liczby używanych. Polska Straż Graniczna zauważyła duży wzrost liczby pojazdów o złym stanie technicznym i coraz częściej wydaje zakazu wjazdu do Polski.

Ministerstwo Infrastruktury planuje jednak wdrożyć komputerowy system kontroli zezwoleń i to w trybie bez uzgodnień międzyresortowych. Projekt trafi bezpośrednio pod obrady Rady Ministrów. Kontrola zezwoleń w systemie SENT miała ruszyć w lipcu. Jednak prace legislacyjne przedłużają się i bardziej prawdopodobny wydaje się termin objęcia systemem SENT zagranicznych przewoźników we wrześniu lub pod koniec roku. Będziemy pisali o tym szerzej w najbliższym numerze Transport Managera (TM 3/2024). SENT ma objąć na początek zezwolenia na kraje trzecie. W przyszłym roku system obejmie także kontrolę zezwoleń na kraje trzecie dla unijnych przewoźników.

Zagraniczny przewoźnik będzie miał obowiązek zarejestrować się w systemie i w ten sposób zezwolenie będzie „skasowane”. Początkowo ITD będzie miało dostęp do danych geolokalizacyjnych, czyli sprawdzi, jak pojazd poruszał się po drogach, o ile przewoźnik zarejestrował się w systemie. Bez geolokalizatora nie będzie możliwości kontroli. System przygotowywany jest przez Ministerstwo Finansów. Docelowo kontrola ma przebiegać zdalnie, podobnie jak w systemie e-Toll. Dane z SENT będą służyły do analizy ryzyka wobec przewoźników z krajów trzecich. KT

 

Źródło: www.pisil.pl

 

Fot. Pixabay

Zobacz również


Przeczytaj