Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Kolejny krok Shell w kierunku dekarbonizacji transportu drogowego

TECHNIKA

Kolejny krok Shell w kierunku dekarbonizacji transportu drogowego

Rynek paliw alternatywnych nieustannie się rozwija, co jest między innymi wynikiem dołączania firm do licznych porozumień klimatycznych. Dzięki ich działaniom popularyzowane są takie rozwiązania jak bioLNG. Wraz ze wzrostem zainteresowania, rośnie dostępność pojazdów oraz postępuje rozwój sieci tankowania.


Data publikacji: 05.05.2024

Data aktualizacji: 05.05.2024

Podziel się:

Nowo otwarta skraplarnia może produkować ok. 100 tys. ton paliwa LNG o niższej emisji CO2 rocznie, co pozwoli zatankować 4-5 tys. ciężarówek LNG rocznie i uniknąć emisji do 1 mln ton CO2.

Aktywnym uczestnikiem tej ewolucji jest Shell, który w ramach strategii neutralności klimatycznej ma cel, aby do 2050 r. stać się firmą energetyczną z zerową emisją netto. Transformacja ta koncentruje się na działaniach, które zmniejszają lub unikają emisji gazów cieplarnianych. Celem Shell jest wspieranie firm transportowych w dążeniu do ograniczania emisji CO2. Firma podjęła szereg działań związanych z rozwojem i promocją paliw alternatywnych, które pomogą dostosować się do przyszłych ambitnych planów dekarbonizacji transportu drogowego. W Europie Shell inwestuje m.in. w LNG i BioLNG, a także HVO i Renewable Diesel.

Otwarcie Skraplarni BioLNG w Niemczech

18 kwietnia 2024 r. Shell uruchomił Skraplarnię BioLNG w Niemczech. Nowa instalacja do produkcji bioLNG (skroplonego biometanu) znajduje się w Parku Energetyczno-Chemicznym w Kolonii. Jest to największy tego typu zakład w Niemczech, który może produkować około 100 tys. ton paliwa LNG o niższej emisji CO2 rocznie. Taka produkcja pozwoli na zatankowanie 4-5 tys. ciężarówek LNG rocznie i uniknąć emisji do 1 mln ton CO2.

W ceremonii otwarcia Skraplarni BioLNG wzięli udział znamienici goście ze świata polityki, społeczeństwa i administracji rządowej, a także wielu klientów z branży transportowej z Niemiec, Polski, Niderlandów oraz innych części Europy. Licznie zgromadzeni goście potwierdzili rolę, jaką bioLNG może odegrać w dekarbonizacji.

Parlamentarny sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Gospodarki i Działań na rzecz Klimatu, Michael Kellner, poseł do niemieckiego Bundestagu (Sojusz 90/Zieloni), powiedział: „Otwarcie jest ważnym sygnałem dla inwestycji, bezpieczeństwa zatrudnienia i zmian strukturalnych – a tym samym częścią transformacji energetycznej w Niemczech”.

Felix Faber, Dyrektor Zarządzający Shell w Niemczech, podsumował: „Chcemy zbudować cały łańcuch wartości bioLNG. Dzięki Skraplarni w Nadrenii nie tylko przyspieszamy transformację energetyczną, ale także dodajemy kolejny ważny element łańcucha wartości”.

BioLNG dla transportu drogowego

Biometan jest zrównoważonym gazem, pozyskiwanym z zasobów odnawialnych, takich jak odpady organiczne i obornik. Właściwości chemiczne BioLNG są prawie identyczne ze skroplonym gazem ziemnym (LNG), dlatego można go stosować zamiennie, umożliwiając tym samym znaczną redukcję emisji CO2. Dzięki nowej instalacji w Nadrenii gaz będzie skraplany poprzez schłodzenie do temperatury – 162 °C i dostarczany do sieci stacji Shell LNG w Niemczech. Klienci Shell mogą tankować paliwo Shell BioLNG blend również w Niderlandach.

Alicja Badowska, Marketing Manager, Commercial Road Transport, Shell podkreśliła: „Celem długoterminowym Shell, wspierającym dekarbonizację, jest BioLNG pochodzące z odpadów organicznych. LNG i BioLNG mają te same właściwości, dzięki czemu mogą być wymiennie stosowane w tych samych pojazdach”.

Wraz z uruchomieniem Skraplarni BioLNG na południu Kolonii, ważna część ambicji Shell w zakresie dekarbonizacji w transporcie ciężkim staje się rzeczywistością. Drogowy transport towarowy odpowiada za około 9 proc. globalnej emisji CO2 i prognozuje się, że do 2050 r. ta wartość wzrośnie trzykrotnie.

Dekarbonizacja całego sektora transportu jest koniecznością. Polska, jako lider sektora transportowego na starym kontynencie, może odegrać istotną rolę w tym procesie. To od decyzji i zaangażowania naszych rodzimych firm zależy w dużym stopniu redukcja emisji CO2 w transporcie europejskim.

W 2023 r. po Polsce poruszało się blisko 3 tys. pojazdów ciężarowych (DMC>3,5t) zasilanych LNG. Ciągniki LNG są aktualnie najlepszą dostępną alternatywą dla pojazdów napędzanych Dieslem. Shell LNG przyczynia się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych przez samochody ciężarowe nawet o 22 proc. w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym. Redukcje emisji gazów cieplarnianych, na wszystkich etapach łańcucha paliwowego (ang. „well-to-wheel”), opierają się na aktualnych normach ISO 9001 dotyczących analiz i wartości emisji EPA i GREET. Termin „emisja gazów cieplarnianych” obejmuje CO₂, metan i N₂O.

Biometan (BioLNG) jest zrównoważonym gazem, pozyskiwanym z zasobów odnawialnych, takich jak odpady organiczne i obornik.

Shell regularnie poszerza sieć stacji LNG w całej Europie. Shell LNG Card jest akceptowana w ponad 180 punktach.

OKIEM EKSPERTÓW

Polska ważna dla dekarbonizacji

– Polskie firmy transportowe pełnią kluczową rolę w transporcie europejskim, dlatego to właśnie one są głównym odbiorcą rozwiązań Shell, wspierających dekarbonizację. Cieszymy się, że nasze rozwiązania w zakresie paliw alternatywnych są przez nich doceniane i aktywnie wykorzystywane.

 

Alicja Badowska

Marketing Manager, Commercial Road Transport, Shell

Dodatkowe informacje:

  • Uruchomiona w Kolonii instalacja skraplania gazu zawiera oprócz instalacji skraplania, zbiorniki magazynowe, załadunek samochodów ciężarowych i niezbędne systemy bezpieczeństwa.
  • Biometan może być wytwarzany z wielu różnych pozostałości organicznych, takich jak odpady rolnicze, odpady komunalne i obornik. Intensywność emisji CO2 przez biometan różni się znacznie w zależności od surowca i (zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej w sprawie odnawialnych źródeł energii II) wynosi od -88 g CO2/MJ do +50 g CO2/MJ. Kopalny LNG – często określany, jako szary LNG – ma intensywność CO2 wynoszącą 74 g CO2/MJ. (Dla porównania, olej napędowy ma intensywność emisji CO2 95 g CO2/MJ).
  • Mieszając biometan i metan z paliwami kopalnymi o różnej intensywności emisji CO2, Shell jest w stanie zaoferować swoim klientom z sektora transportu ciężkiego paliwo bioLNG o średniej intensywności emisji CO2, wynoszącej 0 g CO2/MJ. Oszczędność do 1 mln ton CO2 jest możliwa do osiągnięcia na przykład wtedy, gdy stosowany biometan jest produkowany głównie z gnojowicy.

Zobacz również


Przeczytaj