PRAWO
Młodsi kierowcy dłuższych i cięższych ciężarówek
Niedobór kierowców ciągle jest – i najprawdopodobniej będzie – zmorą polskiej branży transportu drogowego. Nie jest to problem tylko Polski, dlatego warto zwrócić jak próbują radzić sobie z nim władze innych krajów. Np. w Holandii i Belgii obniża się wiek kierowców ciężarówek i umożliwia również im prowadzenie dłuższych i cięższych zestawów transportowych.
Data publikacji: 01.03.2024
Data aktualizacji: 01.03.2024
Podziel się:

Bruksela ma umożliwić uzyskiwanie kategorii C lub C+E osobom w wieku 17 lat. Tymczasem w Holandii ruszyły przymiarki do tego, by młodsze osoby mogły prowadzić 25-metrowe, 60-tonowe zestawy – informuje portal www.40ton.net .
Chcąc kierować w Holandii zestawem o długości do 25,25 metra, trzeba posiadać tak zwany certyfikat LZV. Dotychczas do jego wyrobienia wymagane było posiadanie prawa jazdy C+E z kodem 95 od co najmniej pięciu lat. W praktyce dopuszczało to więc do egzaminu osoby od 23. roku życia. Teraz Holendrzy chcą zmienić to ograniczenie, stawiając dwa nowe, niższe warunki: posiadanie prawa jazdy kategorii C+E z kodem 95 od co najmniej dwóch lat, a także skończony wiek 21 lat.
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen, czyli holenderskie biuro wydające dokumenty dla kierowców, przygotowuje już stosowny pilotaż. W jego ramach pierwsi 21-latkowie zostaną dopuszczeni do egzaminów na LZV. Jak natomiast tłumaczą sami urzędnicy, ma to być odpowiedź na braki kadrowe w branży, a jednocześnie niewielkie zainteresowanie transportem wśród młodych osób, tłumaczone trudnościami w uzyskaniu uprawnień. KL
Źródło: www.40ton.net
Fot. Pixabay
Zobacz również