TECHNIKA
Polscy przewoźnicy potrzebują eko-diesla
Ekologiczny diesel, czyli HVO100 jest już dostępny w Czechach, zaraz po Austrii i Słowacji. W Polsce nowe paliwo wciąż nie jest dostępne, co może zagrozić pozycji polskich firm transportowych na rynkach Unii Europejskiej.
Data publikacji: 12.03.2024
Data aktualizacji: 12.03.2024
Podziel się:

HVO100 to syntetyczny, odnawialny olej napędowy, który ma takie same właściwości chemiczne jak zwykły diesel, a pozwala na nawet 90-proc. redukcję emisji CO2 w transporcie.
Diesel - tyle że ekologiczny
Ekologiczny diesel jest dopuszczony do obrotu handlowego w takich państwach Unii Europejskiej jak Belgia, Holandia, Włochy, Niemcy, Hiszpania, Węgry, Czechy, Słowacja, a nawet Litwa, Łotwa i Estonia. W Polsce, ze względu na obecne ograniczenia prawne, tego rodzaju paliwo nie jest jeszcze dostępne, choć organizacje przewoźników apelują o zmiany, by pozostać konkurencyjnym na rynku.
Paliwo HVO100 to syntetyczny odnawialny olej napędowy, który ma takie same właściwości chemiczne jak zwykły diesel. Jest wytwarzane wyłącznie ze źródeł odnawialnych, takich jak zużyty olej kuchenny czy inne odpady spożywcze i roślinne. Dzięki temu zmniejsza emisję CO2 nawet o 90 proc., przy tym może być tankowane do większości pojazdów z silnikiem diesla, bez konieczności wprowadzania żadnych modyfikacji.
Dostępny najbliżej 150 km od polskiej granicy
Taki uwodorniony olej roślinny może być mieszany, jako składnik odnawialny ze zwykłym olejem napędowym lub sprzedawany w czystej postaci, jako HVO100.
Teraz ta zrównoważona alternatywa dla konwencjonalnego diesla jest dostępna też na nowej, samoobsługowej stacji benzynowej firmy Eurowag w pobliżu miejscowości czeskiej Jihlava, ok. 150 km od granicy z Polską. To kolejna jej stacja z HVO100 po Austrii i Słowacji. FG
Źródło: Eurowag
Fot. Pixabay
Zobacz również