MANAGEMENT
Sprzedaż detaliczna znów na ścieżce wzrostu
Po dwóch chudych, ostatnich miesiącach 2023 r., nareszcie pojawiło się odbicie w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce i to dwukrotnie większe niż planowali analitycy rynku. Pierwszy odczyt sprzedaży detalicznej w nowym roku kalendarzowym to ważna informacja o kondycji polskiego konsumenta – od odbicia konsumpcji zależy bowiem skala odbicia gospodarczego w 2024 r.
Data publikacji: 22.02.2024
Data aktualizacji: 22.02.2024
Podziel się:

Jak poinformował Główny Urząd Statystyczny, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu wzrosła o 3 proc. w ujęciu rok do roku. To odczyt znacznie lepszy od oczekiwań – ekonomiści spodziewali się, że będzie to 1,4 proc.
Co prawda w ujęciu miesięcznym, sprzedaż detaliczna spadła o 19,5 proc., gdy analitycy obstawiali spadek o 20,4 proc. Z kolei w cenach bieżących sprzedaż detaliczna wzrosła w ubiegłym miesiącu o 4,6 proc. rdr (wobec konsensusu rynkowego na poziomie 3,5 proc.).
W dwóch ostatnich miesiącach ubiegłego roku sprzedaż detaliczna mocno rozczarowała analityków. Odczyty GUS okazały się rozbieżne z ich oczekiwaniami – w grudniu 2023 r. sprzedaż detaliczna była niższa niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku o 2,3 proc. (ekonomiści prognozowali wzrost na poziomie 1,5 proc.).
W listopadzie 2023 r. dane były również słabe – sprzedaż detaliczna w cenach stałych spadła wówczas o 0,3 proc. w ujęciu rocznym. Tymczasem listopad i grudzień to tradycyjny okres dokonywania zakupów w ramach promocji związanych z tzw. Black Friday czy Black Weeks, a także zakupów związanych już bezpośrednio ze świętami Bożego Narodzenia.
Dynamika sprzedaży detalicznej z początku roku jest sprawdzającym się (na ogół) prognostykiem wzrostu Produktu Krajowego Brutto w całym rozpoczynającym się roku. Rosną więc nadzieje na sprawdzenie się przewidywań analityków ekonomicznych, z których większość twierdzi, że nasza gospodarka na dobre „odbije” w drugiej połowie 2024 r. ML
Fot. Pixabay
Zobacz również