Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/TSUE odrzucił większość skarg na Pakiet Mobilności

PRAWO

TSUE odrzucił większość skarg na Pakiet Mobilności

Dzisiaj (4 października 2024 r.) zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie połączonych skarg państw członkowskich, wśród których była też Polska, w sprawie zgodności najbardziej kontrowersyjnych rozwiązań Pakietu Mobilności z prawem traktatowym Unii Europejskiej.


Data publikacji: 04.10.2024

Data aktualizacji: 04.10.2024

Podziel się:

TSUE uznał za niezgodny z prawem unijnym tylko jeden zapis Pakietu, mówiący o obowiązku powrotu pojazdu do bazy eksploatacyjnej przewoźnika przynajmniej co 8 tygodni. Wszystkie pozostałe skargi zostały odrzucone.

Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że:

  • zakaz spędzania przez kierowców regularnego okresu odpoczynku w pojeździe;
  • obowiązek zorganizowania przez przedsiębiorstwa transportowe pracy kierowców w taki sposób, aby kierowcy mogli w czasie pracy powracać co trzy lub cztery tygodnie do bazy eksploatacyjnej lub do miejsca zamieszkania;
  • przyspieszenie daty wejścia w życie obowiązku zainstalowania inteligentnych tachografów drugiej generacji;
  • czterodniowy cooling off period w kabotażu;
  • zakwalifikowanie kierowców, jako „pracowników delegowanych”, podczas przewozów cross-trade i kabotażu …

są zgodne z prawem UE i odrzucił wszystkie skargi w tym zakresie

Nie trzeba wracać co 8 tygodni

Jedynie jedno rozwiązanie zostało zakwestionowane przez TSUE. Dotyczy to obowiązku powrotu pojazdu do bazy eksploatacyjnej przewoźnika przynajmniej co 8 tygodni. Trybunał uznał, iż Parlament i Rada nie wykazały w trakcie procesu, że w chwili przyjęcia tego środka dysponowały wystarczającymi informacjami pozwalającymi im ocenić jego proporcjonalność i uchylił przepis o tym obowiązku.

– Patrząc na linię orzeczniczą Trybunału, spodziewaliśmy się takiego rozstrzygnięcia – komentuje Maciej Wroński, prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska. – Dobrze jednak, że Trybunał uchylił obowiązek powrotu pojazdu do bazy eksploatacyjnej, gdyż przepis ten był nie tylko absurdalny i kosztowny dla przewoźników, ale także sprzeczny z polityką klimatyczną Unii Europejskiej. Kilkaset tysięcy pojazdów wracających co 8 tygodni do bazy, często bez jakiegokolwiek ładunku, generowało w Europie emisję gazów cieplarnianych na poziomie zbliżonym do emisji niektórych państw członkowskich UE. ML

 

Źródło: www.tlp.org.pl

Zobacz również


Przeczytaj