Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Zmiana ustawy o transporcie drogowym dobije transport?

MANAGEMENT

Zmiana ustawy o transporcie drogowym dobije transport?

29 lipca br. na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, który ma dostosować polskie prawo krajowe do przepisów Pakietu Mobilności, a także rzekomo wykonać wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r. w sprawie K11/15 (pamiętna sprawa diet i ryczałtów za nocleg).


Data publikacji: 02.08.2021

Data aktualizacji: 09.10.2023

Podziel się:

W odpowiedzi na ten projekt szefowie trzech najbardziej wpływowych polskich organizacji, zrzeszające firmy transportowe przedstawili swoje wspólne stanowisko. Są to:

  • Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce,
  • Piotr Litwiński, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego,
  • Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Bez konsultacji z przewoźnikami

Zarówno założenia projektu, jak i sam projekt, powstały bez jakiejkolwiek współpracy z organizacjami reprezentującymi środowisko pracodawców transportu drogowego, pomimo pełnej świadomości polskiego Rządu, a w szczególności urzędników odpowiedzialnych za transport, że Pakiet Mobilności jest narzędziem, który ma uderzyć w polskich przewoźników drogowych i wyprzeć ich z unijnego rynku!

Wbrew przepisom ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, który przewiduje konsultacje założeń projektów aktów prawnych z organizacjami reprezentatywnymi w rozumieniu tej ustawy, prace nad założeniami i samym projektem zostały faktycznie utajnione przez urzędników Ministerstwa Infrastruktury.

Sam projekt ustawy jest opóźniony o prawie 5 lat w odniesieniu do wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie K11/15 oraz o co najmniej 12 miesięcy w odniesieniu do Pakietu Mobilności, który został opublikowany w lipcu 2020 r. i częściowo wszedł w życie w sierpniu tego samego roku.

Zamiast obniżyć – podnosi koszty

Wstępna lektura projektu i dołączonego uzasadnienia, jednoznacznie wskazują, iż projekt nie zawiera ŻADNYCH rozwiązań mających na celu złagodzenie drastycznego wzrostu kosztów pracy w przewozach międzynarodowych od 2 lutego 2022 r., a na dodatek przez nieodpowiedzialne MAJSTROWANIE w przepisach ustawy o czasie pracy kierowców wygeneruje, ze względu na specyfikę pracy w transporcie drogowym, DODATKOWE (niezależne od Pakietu Mobilności) olbrzymie koszty dla przewoźników zatrudniających kierowców w oparciu o umowę pracy, a także utrudni wykonywanie pracy przewozowej!

W interesie Francji i Niemiec

Dlatego też przedłożony projekt – wbrew intencjom kierującego Ministerstwem Infrastruktury Andrzeja Adamczyka – faktycznie wspiera wysiłki francuskich i niemieckich polityków. Stwierdzenie to jest zasadne w świetle konsekwencji przyjęcia i wejścia w życie zaproponowanych przepisów, którymi będą:

  • przeniesienie działalności gospodarczej przez dużych i średnich przewoźników do innych państw członkowskich UE, a w szczególności do Niemiec,
  • upadłość lub drastyczne ograniczanie prowadzonej działalności gospodarczej przez przewoźników należących do kategorii MSP.

A właśnie to było i jest celem zachodnich polityków inicjatorów rozwiązań zawartych w Pakiecie Mobilności.

Opłakane skutki dla kierowców

Pomimo faktu, że zawarta w projekcie szeroka nowelizacja przepisów ustawy o czasie pracy kierowców uzasadniana jest postulatami związków zawodowych (analogicznie jak uzasadniali Pakiet Mobilności zachodni politycy), przyjęcie zaproponowanych przepisów odbije się także na kierowcach, których ma bronić projekt, gdyż spowoduje:

  • masowe przekształcanie stosunku pracy na relacje B2B (m.in. samozatrudnienie lub relacje operator-przewoźnik wykonujący samodzielnie przewozy),
  • likwidację kilkudziesięciu tysięcy miejsc pracy w przewozach drogowych,
  • pozbawienie dotychczasowych i niekwestionowanych przez Trybunał Konstytucyjny świadczeń związanych z kosztami utrzymania dla kierowców w przewozach krajowych.

Zgłaszanie uwag w środku wakacji

Ministerstwo Infrastruktury dało organizacjom społecznym 30-dniowy okres na zgłaszanie uwag. Pomimo wakacji i urlopów naszych ekspertów postaramy się dobrze wykorzystać ten okres na szczegółową analizę każdego zaproponowanego rozwiązania wraz z pokazaniem skutków społecznych i gospodarczych.

Patrząc jednak na ostatnie kilka lat współpracy z wiodącym w tej sprawie jednym z departamentów Ministerstwa Infrastruktury trudno o jakikolwiek optymizm. Niemniej tak jak zawsze będziemy walczyć do końca, wykorzystując wszelkie legalne narzędzie i formy działania, aby ocalić nasze polskie firmy transportowe i tworzone przez te firmy miejsca pracy. Będzie to bardzo ciężkie zadanie, gdyż jak widać na polski transport drogowy uwzięli się już nie tylko zachodni politycy, ale także część polskich urzędników!

 

 

Wspólne stanowisko:

Jan Buczek

prezes

Zrzeszenia Międzynarodowych

Przewoźników Drogowych w Polsce

 

Piotr Litwiński

przewodniczący

Ogólnopolskiego Związku Pracodawców

Transportu Drogowego

 

Maciej Wroński

prezes

Związku Pracodawców

Transport i Logistyka Polska

Zobacz również


Przeczytaj