MANAGEMENT
RAPORT: Europa w drodze do klimatycznej neutralności
Europa dąży do tego, by stać się pierwszym klimatycznie neutralnym kontynentem do 2050 r. Aby dążenie to przekuć w możliwy do osiągnięcia cel, 27 Państw Członkowskich Unii Europejskiej zobowiązało się podjąć środki w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z rokiem 1990 – czytamy w najnowszym raporcie związku pracodawców Transport i Logistyka Polska.
Data publikacji: 01.02.2024
Data aktualizacji: 01.02.2024
Podziel się:

W celu osiągnięcia tego, Unia Europejska z roku na rok coraz bardziej skupia się na polityce klimatycznej, dotyczącej ochrony atmosfery i klimatu. By była skuteczna, dotykać musi wielu aspektów życia gospodarczego, w tym w dużej mierze transportu drogowego.
Za początek podjęcia działań dotyczących polityki klimatycznej można uznać Szczyt Ziemi 1992 w Rio de Janeiro, na którym wspólnota międzynarodowa przyjęła Ramową konwencję Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz.U. 1996 nr 53 poz. 238). Weszła ona w życie w Polsce 26.10.1994 r. Jednym z jej głównych celów jest redukcja i zapobieganie antropogenicznym emisjom gazów cieplarnianych w wielu dziedzinach, włączając w to transport (art. 4 lit. c ww. konwencji).
Kolejnym sposobem na osiągniecie celu klimatycznej neutralności do 2050 r jest wprowadzenie przez Komisję Europejską polityki Europejskiego Zielonego Ładu. Jego założeniem jest poprawienie ogólnej jakości życia w Europie, między innymi przez zniwelowanie hałasu i zanieczyszczeń związanych z transportem drogowym.
Częścią Zielonego Ładu, zaproponowaną w 2021 r. przez Komisję Europejską, jest pakiet nowych i zaktualizowanych przepisów o nazwie Fit for 55, tłumaczony jako „Gotowi na 55“. Rada Unii Europejskiej zaaprobowała kluczowe dyrektywy i rozporządzenia pakietu, które przegłosował Parlament Europejski. Przepisy będące częścią Fit for 55 podniosą unijny cel redukcyjny przewidziany na 2030 r. w sektorze transportu drogowego z 29% do 40% w porównaniu z 2005 r. (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/842). Fit for 55 przewiduje również stopniowe cele redukcji emisji dla samochodów osobowych i dostawczych na 2030 r. oraz stuprocentowy cel na 2035 r. dla nowych pojazdów tego typu (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 019/631 + Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2020/22). Od 2030 r. nowe samochody mają emitować mniej CO2 średnio o 37,5% porównaniu z 2021 r. w przypadku samochodów osobowych i średnio mniej o 31% w przypadku samochodów dostawczych. W czerwcu 2019 r. przyjęte zostały limity dla samochodów ciężarowych i innych pojazdów ciężkich. Przepisy zobowiązują producentów do zmniejszenia emisji CO2 w porównaniu z 2019 r. średnio o 15% od 2025 r. i 30% od 2030 r. ML
Źródło: www.tlp.org.pl
Fot. Pixabay
Zobacz również