Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Zgłoszenie SENT-RMPD zagranicznych przewoźników

PRAWO

Zgłoszenie SENT-RMPD zagranicznych przewoźników

Zagraniczni przewoźnicy wykonujący przewozy drogowe rzeczy do Polski, w Polsce lub przez Polskę obowiązani są zgłaszać wszystkie swoje przejazdy do Rejestru Międzynarodowych Przewozów Drogowych na platformie PUESC (tzw. zgłoszenia SENT-RMPD  lub RMPD). Od 1 listopada 2024 r. przewozy te podlegają bowiem monitorowaniu w systemie SENT, który dotychczas służył Krajowej Administracji Skarbowej wyłącznie do śledzenia przewozów tzw. towarów wrażliwych.


Data publikacji: 20.11.2024

Data aktualizacji: 20.11.2024

Podziel się:

Oprócz przesłania zgłoszenia do rejestru, zagraniczni przewoźnicy obowiązani są również do zapewnienia przekazywania do systemu monitorowania aktualnych danych GPS pojazdu na całej trasie wiodącej przez terytorium Polski. Za niewykonanie nowych obowiązków przewoźnikom grożą kary pieniężne w wysokości do 12 tys. zł, a kierowcom grzywny do 2 tys. zł.

Dla uporządkowania pojęć należy odróżnić:

  • obowiązek SENT – obowiązek monitorowania przewozu towarów, który dotyczy zgłoszeń SENT z uwagi na rodzaj przewożonego towaru (tzw. towary wrażliwe, odpady, niektóre towary rolne lub spożywcze, węgiel, itp.) i obowiązuje od 2017 r.,
  • obowiązek SENT-RMPD lub RMPD – obowiązek monitorowania wszystkich przewozów wykonywanych przez zagranicznych przewoźników – nowy obowiązek obowiązuje od 1 listopada 2024 r.

Nie tylko przewoźnicy z Ukrainy

Chociaż nowe przepisy SENT-RMPD zostały wprowadzone przede wszystkim w celu objęcia powyższym obowiązkiem przewoźników z Ukrainy, to podlegają mu również przedsiębiorcy z innych państw. Co do zasady zgłoszenia przewozów do rejestru RMPD powinni dokonywać wszyscy przewoźnicy spoza Unii Europejskiej i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Będą to na przykład firmy transportowe mające siedzibę w Wielkiej Brytanii.

Co jednak istotne, od 1 stycznia 2025 r. również przewoźnicy z Unii Europejskiej oraz państw EFTA będą musieli pamiętać o dokonywaniu zgłoszeń do rejestru RMPD. Obowiązek ten nie będzie dotyczył jednak wszystkich przewozów, a jedynie tych, które będą przebiegały częściowo poza obszarem Unii Europejskiej. W szczególności chodzi więc tutaj o przewozy na Ukrainę oraz z Ukrainy. Natomiast przewozy międzynarodowe, których trasa nie będzie przekraczać granicy Unii Europejskiej (np. z Niemiec na Litwę, czy też z Hiszpani do Polski) nie będą objęte obowiązkiem zgłoszeń RMPD. Mogą natomiast podlegać w dalszym ciągu obowiązkom zgłoszeń SENT, jeżeli będą przewozić towary podlegające ustawie SENT (np. paliwa, oleje, odpady, niektóre produkty rolne lub spożywcze).

Zgłoszenia do rejestru RMPD nigdy nie będą natomiast dotyczyć tych przedsiębiorców, którzy mają siedzibę na terytorium Polski. Przepisy te nie nakładają również jakichkolwiek obowiązków na podmioty wysyłające i odbierające, nawet jeśli przewóz jest realizowany przez przewoźnika zagranicznego. Podmiotów takich mogą dotyczyć natomiast obowiązki SENT z uwagi na rodzaj przewożonego towaru.

Jak realizować nowe obowiązki?

O obowiązku monitorowania pisaliśmy już w artykule To już pewne: od 1 listopada rozszerzenie obowiązku SENT oraz w artykule Obowiązek zgłoszeń SENT dla zagranicznych przewoźników. Wskazywaliśmy wówczas, że obowiązek na pewno wejdzie w życie i zacznie obowiązywać wraz z początkiem listopada, a zatem należy się do niego zawczasu przygotować. Wówczas jednak nie były jeszcze znane wszystkie szczegóły dotyczące technicznej strony funkcjonowania rejestru RMPD, który opiera się na rozwiązaniach znanych przewoźnikom z systemu SENT.

Po prawie miesiącu funkcjonowania systemu można powiedzieć, że został on przygotowany w stopniu pozwalającym na sprawne dokonywanie zgłoszeń i wywiązywanie się z obowiązków. Z korzystaniem z systemu nie powinny mieć problemu te podmioty, które już wcześniej dokonywały zgłoszeń SENT przewożonych towarów – nowe rozwiązania techniczne są bowiem zbliżone do tych, które funkcjonują w przypadku przewozu towarów objętych systemem monitorowania. Niemniej w niektórych przypadkach pojawiły się pytania, problemy lub błędy.

Z pewnością więcej kłopotów system ten sprawia przewoźnikom, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z przewozami objętymi SENT. Co więcej, niektóre podmioty zagraniczne nie mają jeszcze świadomości, że przed wjazdem na terytorium Polski muszą zgłosić swój przejazd. Kontrola graniczna w takiej sytuacji wykaże naruszenie nowych regulacji, w efekcie czego zostanie sporządzony protokół kontroli oraz pobrana kaucja na poczet przyszłej kary pieniężnej. Wobec tego zdecydowanie lepiej przed rozpoczęciem przewozu właściwie przygotować się do nowych obowiązków, tak aby w trakcie realizacji przejazdu nie doszło do niemiłych niespodzianek ze strony służb kontrolnych.

Więcej – w 6. numerze Transport Managera, który ukaże się w grudniu 2024 r.

Zobacz również


Przeczytaj